De eerste weken na de zomervakantie worden ‘de gouden weken’ genoemd. Na elke vakantie doorloopt een groep bepaalde fasen in het proces van groepsvorming. Docenten hebben veel invloed op die fasen van groepsvorming. Als ze in de eerste weken van het schooljaar voldoende tijd investeren in positieve groepsvorming, winnen ze die in de loop van het jaar terug. Tijdens deze weken worden groepen gevormd en de normen bepaald. Hoe ga jij aan de slag met positieve groepsvorming tijdens de Gouden Weken? Heb je al daarover nagedacht? We geven hierbij een aantal tips:
Zorg voor communicatie en interactie tijdens ‘de Gouden Weken’
Goed communiceren en anderen begrijpen is een belangrijke vaardigheid die leerlingen moeten leren. Vragen stellen en naar elkaar luisteren creëert een band met elkaar. Hoe meer leerlingen van elkaar weten, hoe meer ze elkaar gaan begrijpen. In elk woord schuilt een gevoel van de spreker. Voor een positieve groepsvorming is het belangrijk dat leerlingen samen ervaringen opdoen, zodat er een ‘eigen groepsgeschiedenis’ ontstaat.
Zelf klassenregels bedenken tijdens ‘de Gouden Weken’
Klassen zonder regels en routines zijn niet goed te managen (Marzano, 2007). Zelf geformuleerde regels en afspraken werken positief op de groepsverantwoordelijkheid, de samenwerking, het wederzijds respect, de besluitvorming en het aanpakken van problemen binnen de groep (Gieles, 1997). Laat leerlingen samen een aantal positieve klassenregels bedenken. Creëer hiermee draagvlak onder je leerlingen. Bekijk ook het kant-en-klare Gouden Weken Pakket.
Oudergesprekken tijdens de Gouden Weken
Het creëren van ouderbetrokkenheid is ook belangrijk. Nodig ouders aan het begin van het schooljaar uit voor een gesprek. Je kunt samen met ouders veel meer bereiken. Kennismaken met ouders tijdens is een belangrijke succesfactor om de ouderbetrokkenheid te versterken en je krijgt op deze manier meer informatie over je leerlingen.
Werkvormen tijdens ‘de gouden weken’
Gebruik coöperatieve werkvormen om een goede basis te leggen. Door deze werkvormen leren leerlingen dat ze samen veel meer kunnen bereiken dan alleen. Voor een positieve groepsvorming moet je aandacht besteden aan de groepsdynamiek in de klas en zul je ook gedurende het hele schooljaar moeten werken aan sociaal-emotionele vaardigheden.
Hulp van collega’s
Je hoeft niet alles alleen te doen. Op school hebben we allemaal hulp van collega’s nodig en zij die van jou. Informeer je collega’s tijdig over de behoeften van je leerlingen. Je kunt ook informatie krijgen van je collega’s om je klas beter te begrijpen. Vraag om hulp als iets niet lukt of als je iets niet weet.
Een goed voorbereiding, is het halve werk
Het Gouden Weken Pakket geeft docenten kant-en-klare instrumenten om de groepsvorming in de eerste weken goed te laten verlopen.
Het pakket is kant-en-klaar. Je hebt heel weinig voorbereiding nodig en je hoeft niks te kopiëren. Ideaal om aan de slag te gaan met groepsvormende activiteiten.