Effectief en schoolbreed werken aan welbevinden van leerlingen in het VO

Dag van de Leraar

De laatste jaren zijn er verschillende en sterke signalen dat het welbevinden van Nederlandse jongeren onder druk staat. Hoe gaat het met de jongeren op jouw school? Waar voelen jouw leerlingen zich goed bij? Wat weten leerlingen van jouw school over zichzelf en over anderen? Hoe versterken docenten positief gedrag en hoe gaan ze om met conflicten? Hoe pak je werken aan welbevinden schoolbreed aan?

Welbevinden schoolbreed aanpakken

In artikel 29 wordt uitgebreid beschreven dat onderwijs gericht moet zijn op een ‘zo volledig mogelijke ontplooiing van de persoonlijkheid, talenten en geestelijke en lichamelijke vermogens van het kind’. Het is dus ook van belang dat in het onderwijs aandacht wordt besteed aan algemene levensvaardigheden, zodat leerlingen weten hoe ze moeten omgaan met uitdagingen die zij tegenkomen in hun leven. Denk aan vaardigheden zoals het aangaan en onderhouden van vriendschappen en andere relaties, oplossingsgericht denken, oplossen van conflicten, verantwoordelijkheid nemen, positieve mindset en het ontwikkelen van een gezonde leefstijl.

Tip: in de methode Slim Studeren VO vind je modules die zeer geschikt zijn om aan de slag te gaan met het welbevinden van leerlingen.
Lessen over vriendschap, mindset, geluk, succeservaringen, motivatie, sociale media, diversiteit en gezonde leefstijl.
Vraag een DEMO aan voor jullie team.
We komen graag langs om jullie kennis te laten maken met Slim Studeren VO

 

Structureel aandacht voor welbevinden van leerlingen is nodig

Uit een onderzoek van Unicef blijkt dat er ook aandacht nodig is voor hoe leerlingen op een goede en constructieve manier kunnen omgaan met problemen in de omgang met klasgenoten, vrienden en omgeving en de rol van sociale media. Jongeren zijn voortdurend in ontwikkeling. Dat is ook niet vreemd, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek: pubers hebben een brein dat ‘under construction’ is. Een tienerbrein kent lasten en lusten. Het is dus van essentieel belang om onderwijsactiviteiten over sociale en emotionele vaardigheden structureel aan bod te laten komen. Lessen over vriendschap, burgerschap, mindset, geluk, sociale media, gezonde leefstijl, enzovoort.

Maak gebruik van deskundigheidsbevordering van docenten

Werken aan welbevinden van jongeren vraagt specifieke kennis en vaardigheden. Denk daarbij aan kennis over het puberbrein en coachingsvaardigheden. Motiveer docenten voor bijscholing.

Vergroot ouderbetrokkenheid

Ouders spelen een belangrijke rol bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van pubers. Houd daarom ouders op de hoogte van de activiteiten rondom welbevinden via nieuwsbrieven, website, gesprekken, enzovoort. Met Slim Studeren VO kunnen ouders thuis vrij eenvoudig samen met hun kind aan de slag met het thema sociaal-emotionele ontwikkeling. Slim Studeren is altijd en overal beschikbaar. Ook ouders hebben een houvast nodig om hun kind thuis te begeleiden. Met deze integrale aanpak kom je ook ouders tegemoet in hun behoefte hoe ze hun puber thuis kunnen begeleiden met sociale vaardigheden, positief gedrag, omgaan met pesten en conflicten, normen en waarden, enzovoort. Zet Slim Studeren in voor een positieve wisselwerking tussen school, leerlingen en ouders.

Tip: Nodig ons een keer uit op jullie locatie voor meer kennismaking met Slim Studeren VO.
We leggen jullie graag uit hoe jullie werken aan welbevinden schoolbreed kunnen aanpakken.

 

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?

Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas?   Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Lees meer

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel

Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team.   Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Lees meer

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?

Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen.   Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.