Blog

LOB voor VO-leerlingen

LOB dat écht past bij de VO-leerling

Wat is LOB en waarom is het belangrijk voor de VO-leerling? Loopbaanontwikkeling en -begeleiding (LOB) helpt leerlingen bij het maken van keuzes voor profiel, vervolgopleiding en toekomstig beroep. Deze begeleiding start al tijdens het voortgezet onderwijs. De wereld verandert razendsnel. Beroepen bestaan soms over tien jaar niet meer. Andere functies vragen om nieuwe vaardigheden. Leerlingen moeten dus meer kunnen dan een enkele beroepskeuze maken. Daarom is LOB heel belangrijk voor VO-leerlingen. Het helpt jongeren inzicht te krijgen in wie ze zijn, wat ze kunnen en wat hen motiveert. LOB in de praktijk: Ontdekken, ervaren en groeien LOB draait om ervaring. Leerlingen voeren opdrachten uit die aansluiten bij hun belevingswereld. Ze praten over hun kwaliteiten, interviewen iemand met een interessant beroep of brengen hun netwerk in kaart. Met elke opdracht zetten ze een nieuwe stap. Zo bouwen ze een persoonlijk loopbaanportfolio op. Dat dossier groeit met hen mee en helpt hen

Lees meer
anticyberpestbeleid op school

Een krachtig anticyberpestbeleid op school: 6 concrete stappen voor een veilige leeromgeving

Cyberpesten is een hardnekkig probleem. Steeds meer jongeren worden online geconfronteerd met haat, roddels of uitsluiting. Volgens het Trimbos-instituut (2023) heeft 17% van de middelbare scholieren wel eens online pestgedrag ervaren. Een school zonder duidelijke aanpak loopt achter de feiten aan. Wie leerlingen écht wil beschermen, zet actief in op een sterk anticyberpestbeleid. Wil je als school preventief én doeltreffend optreden? Dan zijn er zes basiselementen die je niet over het hoofd mag zien. Deze tips helpen je op weg naar een krachtiger anticyberpestbeleid.   Formuleer een duidelijke visietekst Een visietekst vormt de ruggengraat van jullie aanpak. Leg daarin helder vast waar de school voor staat. Kies voor een langetermijnvisie en vermijd losse acties. Geef antwoord op vragen zoals: Wat wordt verwacht van leraren, ouders en leerlingen? Wie heeft welke taak? Waar kunnen slachtoffers of getuigen terecht? Zo’n tekst biedt houvast. Het zorgt ervoor dat iedereen binnen de school dezelfde

Lees meer
Tips voor leerlingen om hun online privacy te beschermenpubers

10 Tips voor leerlingen om hun online privacy te beschermen

In een wereld waarin jongeren bijna dagelijks online actief zijn, is het ook belangrijk dat ze leren hoe ze hun digitale privacy moeten beschermen. Leerlingen delen vaak ongemerkt veel persoonlijke gegevens via sociale media, apps of websites. Volgens onderzoek van professor Sonia Livingstone (London School of Economics) beseffen veel jongeren onvoldoende hoe snel hun online informatie verspreid wordt en welke impact dat kan hebben op hun dagelijks leven en schoolprestaties. Een ander onderzoek toont aan dat jongeren hun privacy vaak wel wíllen beschermen, maar ze weten niet altijd hoe ze dat moeten doen. Hieronder vind je tien praktische én wetenschappelijk onderbouwde tips waarmee leerlingen meer grip kunnen krijgen op hun online privacy. Deze gewoontes dragen bij aan een veiliger digitaal leven, waardoor ze met minder afleiding en stress kunnen leren en andere dingen kunnen doen.   Pas je privacy-instellingen aan op sociale media Zorg ervoor dat jij bepaalt wie jouw

Lees meer
Het belang van studievaardigheden in de bovenbouw

Het belang van studievaardigheden in de bovenbouw: Waarom mogen deze vaardigheden niet ontbreken?

In de bovenbouw van het voortgezet onderwijs ligt de nadruk op toetsen, cijfers, examens en studiekeuzes. Maar één belangrijk onderdeel krijgt te weinig aandacht: studievaardigheden. Het belang van studievaardigheden in de bovenbouw wordt vaak onderschat. Veel scholen en docenten gaan ervan uit dat leerlingen inmiddels weten hoe ze effectief moeten leren en dat is een misverstand. Juist in deze fase hebben leerlingen begeleiding nodig bij hun leerproces. Dit versterkt hun zelfvertrouwen, motivatie en prestaties. Studievaardigheden komen niet vanzelf In de bovenbouw wordt verwacht dat leerlingen zelfstandig kunnen plannen, hoofd- van bijzaken kunnen onderscheiden en doelgericht kunnen leren. Onderzoek laat zien dat deze vaardigheden vaak ontbreken bij veel leerlingen in de bovenbouw. Leerlingen gebruiken leerstrategieën die weinig opleveren, terwijl ze denken dat ze goed bezig zijn. Zonder begeleiding blijven ze hangen in ineffectieve routines. Wetenschappelijke inzichten over effectief leren Dunlosky (2013): Populaire methoden zijn vaak ineffectief John Dunlosky toonde aan dat

Lees meer
Lessen in sociale vaardigheden in het voortgezet onderwijs

Lessen in sociale vaardigheden in het voortgezet onderwijs: Effectief en belangrijk

Sociale vaardigheden zijn belangrijk. Het leren van goede omgangsvormen helpt leerlingen om beter met elkaar en met hun omgeving om te gaan. Goed kunnen omgaan met anderen is niet alleen leuk, maar het helpt leerlingen ook om beter te kunnen leren in de klas (Durlak et al., 2010; Sklad et al., 2012). Dus genoeg reden om ermee aan de slag te gaan! Wetenschappelijk onderzoek toont het belang aan van een betere balans tussen cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Als sociale vaardigheden een plek krijgen in het vo, krijgen docenten meer tijd en mogelijkheden om leerlingen over zichzelf en hun relatie met anderen te leren. Dat is een randvoorwaarde voor welbevinden, goed leren, gezondheid en gelijke kansen voor alle leerlingen (Pannebakker et al., 2019). Lessen in sociale vaardigheden Lessen in sociale vaardigheden in het voortgezet onderwijs zijn speciaal ontworpen lessen die jongeren helpen om beter te communiceren, samen te werken en sociaal

Lees meer
docenten en zelfgestuurd leren bevorderen

Hoe kunnen docenten zelfgestuurd leren bevorderen bij hun leerlingen?

Zelfgestuurd leren houdt in dat de leerling ‘zelfstandig en met zin voor verantwoordelijkheid de sturing voor de leerprocessen in handen neemt’ (Boekaerts & Simons, 1995). Om zelf het leerproces te sturen dient een leerling te beschikken over verschillende leerstrategieën: cognitieve, metacognitieve en motivationele/affectieve leerstrategieën (Kostons e.a., 2014). Zelfgestuurd leren is een krachtig middel om leerlingen zelfstandiger en verantwoordelijker te maken in hun leerproces. Maar hoe kunnen docenten dit effectief stimuleren? In deze blog bespreken we praktische handvatten en concrete strategieën. Wat is zelfgestuurd leren? Zelfgestuurd leren betekent dat een leerling zelfstandig en met verantwoordelijkheid de regie over zijn leerproces neemt. Dit vraagt om de juiste vaardigheden en strategieën. Leerlingen moeten cognitieve, metacognitieve, motivationele en effectieve leerstrategieën ontwikkelen om effectief te kunnen leren. Onderzoek naar effectieve leerstrategieën Uit een reviewstudie van Kostons e.a. (2014), waarin 34 Nederlandse en Vlaamse studies zijn geanalyseerd, blijkt dat instructie in leerstrategieën een belangrijke rol speelt

Lees meer
burgerschapslessen in het voortgezet onderwijs

Het belang van burgerschapslessen in het voortgezet onderwijs

Burgerschap gaat over de manier waarop mensen samenleven en deelnemen aan de maatschappij. Het omvat rechten, plichten en verantwoordelijkheden die iedereen heeft. Het is van belang dat jongeren dit goed begrijpen, omdat zij de samenleving van de toekomst vormen. Door inzicht te krijgen in hoe de maatschappij werkt, kunnen ze bewuste keuzes maken en actief bijdragen aan een rechtvaardige en inclusieve samenleving. Burgerschapslessen spelen hierin een belangrijke rol. Scholen bereiden leerlingen niet alleen voor op een beroep, maar ook op hun rol in de samenleving. Diversiteit moet als een normaal gegeven erkend worden en benut worden in dagelijkse leerprocessen (Van Avermaet & Sierens, 2012). Daarom verdienen deze lessen meer aandacht in het voortgezet onderwijs. Burgerschapslessen en sociale vaardigheden Leerlingen leren in burgerschapslessen hoe ze op een respectvolle manier met anderen kunnen omgaan. Door middel van discussies, groepsopdrachten en rollenspellen oefenen ze met luisteren, argumenteren en samenwerken. Dit helpt hen in

Lees meer
Sociaal-emotionele ontwikkeling en schoolsucces

Sociaal-emotionele ontwikkeling en schoolsucces in het voortgezet onderwijs

Scholen hebben een belangrijke invloed op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van jongeren. In de klas verwerven leerlingen kennis en ontwikkelen ze belangrijke vaardigheden zoals empathie, zelfvertrouwen en emotieregulatie. Docenten en mentoren hebben direct invloed op deze ontwikkeling. Hun begeleiding bepaalt mede hoe pubers omgaan met zichzelf, anderen en hun omgeving. Wat zijn sociaal-emotionele competenties? Sociaal-emotionele ontwikkeling omvat verschillende vaardigheden. Vijf belangrijke competenties spelen hierbij een rol: Zelfbewustzijn – Een leerling leert zijn eigen gevoelens en gedrag herkennen. Dit helpt bij het maken van keuzes en het ontwikkelen van een positief zelfbeeld. Zelfmanagement – Het reguleren van emoties en omgaan met stress draagt bij aan betere schoolprestaties. Sociale vaardigheden – Effectief communiceren en samenwerken versterkt relaties met klasgenoten en docenten. Empathie – Inleven in anderen helpt bij het creëren van een veilige en inclusieve klasomgeving. Verantwoordelijke beslissingen nemen – Kritisch nadenken over keuzes voorkomt impulsief gedrag en conflicten. Docenten en

Lees meer
Complimenten in het onderwijs

Complimenten in het onderwijs: klein gebaar, groot effect

Een compliment geven lijkt eenvoudig, maar het effect is enorm. Onderzoek toont aan dat mensen beter presteren en gelukkiger zijn wanneer ze erkenning krijgen. In het onderwijs spelen complimenten een belangrijke rol. Toch krijgen leerlingen en docenten vaak meer kritiek dan waardering. Dit moet anders! Complimenten motiveren en versterken het zelfvertrouwen Uit een onderzoek van de Universiteit van Harvard blijkt dat studenten die regelmatig positieve feedback ontvangen, meer zelfvertrouwen ontwikkelen en beter presteren op lange termijn. Een compliment werkt als een mentale energieboost, vergelijkbaar met de motivatie die mensen voelen na het behalen van een persoonlijk succes. Dit laat zien hoe belangrijk positieve woorden zijn. Denk aan een leerling die hard werkt aan een moeilijke opdracht. Een simpele opmerking als “Wat goed dat je doorzet!” kan het zelfvertrouwen vergroten. Dit motiveert om door te gaan en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Complimenten helpen niet alleen bij cognitieve vakken zoals wiskunde

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.