Blog

Risico’s van het internet voor jongeren: hoe praat je erover met je leerlingen?
Online pesten, privacyproblemen, sexting of misleidende influencers. Jongeren leven in een digitale wereld vol kansen, maar ook vol risico’s. Jongeren bewegen zich moeiteloos online, maar beseffen niet altijd welke risico’s daarbij horen. Voor docenten ligt hier een belangrijke rol weggelegd: leerlingen begeleiden om kritisch na te denken over hun online gedrag. Maar hoe pak je dat aan in de klas? Waarom is het zo belangrijk om over internetrisico’s te praten? Veel jongeren overschatten hun eigen online vaardigheden. Ze weten bijvoorbeeld hoe ze TikTok moeten gebruiken, maar ze weten niet altijd wat de gevolgen zijn van wat ze daar posten. Onderzoek laat zien dat jongeren risico’s op het internet vaak pas herkennen als er iets misgaat. Een nare opmerking, cyberpesten, een gedeelde foto of een virale video. Daarom is preventie via gesprek zo krachtig. Praten over internetveiligheid en privacy zorgt ervoor dat leerlingen leren reflecteren vóór er iets misloopt. Dat

Positieve klassensfeer creëren: van regels naar routines en groepsgevoel
Een veilige en positieve klassensfeer creëren is misschien wel de belangrijkste taak van elke docent. Waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte om te leren en samen te werken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Pestgedrag, onduidelijke regels of storend gedrag kunnen de harmonie in de klas snel verstoren. Gelukkig zijn er bewezen strategieën om een klas om te vormen tot een hecht en positief team. Van veel regels naar 5 gouden afspraken Recente onderzoeken bevestigen dat een lange lijst schoolregels vaak averechts werkt. Wanneer er te veel regels zijn, reageren leraren vooral op overtredingen die zij persoonlijk belangrijk vinden, wat leidt tot verschillen in aanpak en frustratie bij leerlingen. Onderzoekers als Archer en Hughes (2011) en Alter en Haydon (2017) benadrukken dat minder regels juist meer duidelijkheid en consistentie opleveren. Ook Gable, Hester, Rock en Hughes (2009) toonden aan dat een beperkt aantal kernregels effectiever

Wat kan je als mentor betekenen voor faalangstige leerlingen?
Iedere mentor krijgt vroeg of laat te maken met leerlingen die blokkeren zodra de druk toeneemt. Denk aan een proefwerkweek, een onverwachte presentatie of een stapel huiswerk die groter lijkt dan normaal. Waar sommige leerlingen dat zien als een uitdaging, schieten faalangstige leerlingen juist in paniek: “Dit gaat mij nooit lukken!” Heb je in je mentorgroep ook leerlingen die in paniek schieten zodra ze wat meer taken krijgen dan ze gewend zijn? Leerlingen die onzeker worden bij nieuwe of extra opdrachten? Zij worstelen vaak met faalangst dat volgens recente onderzoeken bij veel scholieren voorkomt. Bij de begeleiding van deze leerlingen is het belangrijk dat zij stap voor stap een positiever beeld van zichzelf opbouwen (Van Lieshout, 2002). Als mentor kun je daarin een belangrijke rol vervullen. Een positief zelfbeeld is erg belangrijk Faalangstige leerlingen hebben vaak een negatief beeld van hun eigen kunnen. Ze focussen zich op wat misgaat

Sterke wachtwoorden voor leerlingen: 5 tips voor de klas
Leerlingen starten het schooljaar vaak met nieuwe accounts en inlogcodes. Toch kiezen ze vaak voor zwakke wachtwoorden zoals hun eigen naam met een combinatie van hun geboortedatum. Dat is allesbehalve veilig. Als docent kun je een sleutelrol vervullen door leerlingen te leren waarom sterke wachtwoorden belangrijk zijn. Daarmee vergroot je hun digitale weerbaarheid en help je hen veilig online te blijven. 5 tips voor sterke wachtwoorden voor leerlingen Gebruik een wachtwoordzin Een zin zoals ikhouvanvoetbal2025 is beter te onthouden én veiliger dan een kort wachtwoord. Varieer met tekens Hoofdletters, cijfers en symbolen maken een groot verschil (MijnFiets!2025). Vermijd persoonlijke gegevens Geen geboortedata of namen; dat is makkelijk te raden. Voor elk account een ander wachtwoord Zo voorkom je dat een hack alle accounts blootlegt. Bewaar wachtwoorden goed Niet op een post-it, maar in een wachtwoordmanager of beveiligde app. Waarom zijn sterke wachtwoorden belangrijk voor leerlingen Uit onderzoek van het

Polarisatie in de klas: Hoe ga je daarmee om?
Polarisatie in de samenleving groeit en die ontwikkeling zie je ook terug in de klas. Leerlingen nemen hun meningen, emoties en ervaringen mee naar school. Soms versterken die elkaar, maar vaak botsen ze juist. Voor jou als docent kan dat uitdagend zijn. Tegelijkertijd biedt het ook een kans om te oefenen met dialoog, respect en omgaan met verschillen. De klas is dé plek waar leerlingen aan de slag kunnen met deze belangrijke vaardigheden. Wat is polarisatie? Polarisatie bestaat al zolang mensen samenleven. Filosoof Bart Brandsma (2017) benadrukt dat er altijd tegenstellingen ontstaan zodra groepen samenkomen. Denk aan jong tegenover oud of gelovig tegenover ongelovig. Sociale media fungeren tegenwoordig als brandstof voor polarisatie en zorgen ervoor dat verschillen sneller uitvergroot worden. Algoritmes belonen extreme uitspraken en creëren zogenaamde filterbubbels. Onderzoek van Bail et al. (2018) toont dat dit effect leidt tot meer wij-zij-denken. Deze dynamiek merk je direct in de

Vier bewezen technieken om orde te houden in de klas
Orde houden in de klas is voor veel docenten een uitdaging. Daarom presenteert dit artikel vier technieken om orde te houden in de klas volgens het Slim Studeren VO & Gouden Weken Pakket. Beginnende docenten voelen zich soms overweldigd, maar ook ervaren collega’s worstelen met momenten van onrust. Gelukkig laat onderzoek zien dat een combinatie van duidelijke regels, positieve relaties en consequente aanpak het verschil maakt. In dit artikel lees je vier bewezen technieken om rust en structuur in je les te bewaren. Beheers de kritieke wisselmomenten Juist tijdens de overgang van de ene activiteit naar de andere ontstaat vaak rumoer. Leerlingen gaan met elkaar praten en je verliest al snel de aandacht. Onderzoek van Simonsen et al. (2008) laat zien dat voorspelbare routines en duidelijke instructies, zoals in het Gouden Weken Pakket, de kans op ordeproblemen sterk verkleinen. Praktische tip: formuleer heel concreet wat je verwacht. In plaats van “wees stil”, zeg je: “Zet je boeken open

Van start tot succes: een positieve relatie tussen docent en leerling creëren
De eerste weken van het schooljaar zijn bepalend. Nieuwe gezichten, frisse verwachtingen en een periode vol mogelijkheden. Juist nu leg je de basis voor een klas waarin leren en samenwerken centraal staan. Een positieve relatie tussen jou en je leerlingen zorgt voor veiligheid, motivatie en betere prestaties. Onderzoek van Roorda et al. (2017) laat zien dat leerlingen die zich gezien en gesteund voelen, meer betrokken raken en beter presteren. Daarom spreken we vaak over de ‘Gouden Weken’: de startperiode waarin je actief werkt aan vertrouwen, duidelijke afspraken en een sterke groepsdynamiek. Met het Gouden Weken Pakket heb je meteen praktische werkvormen in handen om deze belangrijke fase succesvol te benutten. Zo zet je samen met je leerlingen een stevige stap richting een schooljaar vol rust en leerplezier. Het belang van interactie in de klas Nieuw onderzoek toont keer op keer aan dat de relatie tussen docent en leerling bijdraagt aan

Het puberbrein beter begrijpen
Elke docent herkent het: de leerling die plots boos wordt om iets kleins, de ander die zucht bij elk woord dat je zegt en die ene die zijn huiswerk alweer is vergeten. Irritant? Soms. Verwarrend? Zeker. Maar vooral: typisch pubergedrag. Wat zich afspeelt in het puberbrein is één van de meest indrukwekkende en dynamische processen in de menselijke ontwikkeling. En je staat als docent er precies middenin. Wat gebeurt er in het puberbrein? Tijdens de puberteit verandert het brein ingrijpend: hersengebieden ontwikkelen zich in verschillend tempo, verbindingen tussen neuronen worden versterkt of juist afgebroken. Vooral de prefrontale cortex, het gebied waarmee pubers plannen, remmen en redeneren, ontwikkelt zich langzaam. Tegelijkertijd draait het emotionele systeem op volle toeren. Daardoor reageren pubers sneller vanuit gevoel dan vanuit logica. Onderzoek van Eveline Crone (Universiteit Leiden) laat zien dat jongeren in deze fase extra gevoelig zijn voor beloning, status en sociale aandacht. Uit

Coach like a Champion: dé plek voor inspirerend lesmateriaal voor mentorles en leerlingbegeleiding
In het onderwijs draait het niet alleen om vakkennis. Mentoren, decanen en docenten spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van jongeren op het gebied van studievaardigheden, sociale vaardigheden, LOB, mediawijsheid en burgerschap. Maar waar vind je goed lesmateriaal voor een krachtige mentorles of LOB? Dat blijft een uitdaging. Gelukkig biedt Coach like a Champion dé oplossing. Wat is Coach like a Champion? Coach like a Champion is een online platform dat mentoren, decanen, docenten en begeleiders ondersteunt met kant-en-klaar lesmateriaal voor mentorlessen. Het modulair programma (Slim Studeren VO) is ontwikkeld met oog voor de praktijk en sluit naadloos aan op de thema’s die vandaag de dag relevant zijn in het voortgezet onderwijs. Of je nu op zoek bent naar een inspirerend idee voor een mentorles of verdieping zoekt rondom LOB (loopbaanoriëntatie en -begeleiding), mediawijsheid of de Gouden Weken — bij Coach like a Champion vind je het allemaal.