Blog

Groepsdynamiek in jouw mentorgroep
Leerlingen zijn sociale wezens en hebben behoefte aan veilige en warme relaties op school en in de klas. Een positieve groepsdynamiek in de klas speelt een belangrijke rol bij het welbevinden van leerlingen én het leerklimaat in de klas. Het proces van groepsvorming begint na een vakantie weer helemaal opnieuw: de leerlingen verkennen elkaar, de docenten en de (school)regels. Als mentor kun je het proces van groepsvorming beïnvloeden. De groepsdynamiek vereist extra aandacht wanneer leerlingen elkaar na lange tijd weer terugzien. Fases in groepsvorming Elke groep doorloopt een aantal fases met typische kenmerken. Kijk als mentor naar de juiste signalen, zoals de groepssamenstelling, de interactie met jou als mentor en de gespreksonderwerpen die voorbijkomen. Op deze manier kun je erachter komen in welke fase jouw mentorgroep zich bevindt. Inspelen op deze kenmerken door je rol en de werkvormen hieraan aan te passen, stuur je de groepsvorming verder in de goede richting. Tijdens de groepsvorming doorloopt een groep vijf

Bekwaamheid van de mentor
In principe zou elke docent in het vo mentor moeten kunnen zijn, omdat docenten moeten voldoen aan de eisen voor bekwaamheid. Deze bekwaamheidseisen zijn vastgelegd in het besluit bekwaamheidseisen onderwijspersoneel. Voor een mentor zijn de pedagogische bekwaamheidseisen een must. De pedagogische bekwaamheidseisen leggen extra focus op het leren van de leerling. Een mentor die niet volledig voldoet aan de pedagogische bekwaamheidseisen, moet wel de gelegenheid krijgen om deze aan te leren. Het mentorschap doet een bijzonder appel op docenten. Pedagogische bekwaamheid van de mentor Pedagogische bekwaamheid van de mentor/coach betekent het volgende: Een mentor in het vo moet groepsprocessen kunnen sturen en begeleiden; Een mentor in het vo kan het zelfvertrouwen van zijn/haar mentorleerlingen stimuleren, hen aanmoedigen en motiveren; Een mentor in het vo moet de ontwikkeling van zijn/haar mentorleerlingen kunnen volgen in hun leren en gedrag en daarop zijn/haar handelen kunnen afstemmen; Een mentor in het vo moet bijdragen

Ouderbetrokkenheid en de rol van de mentor
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat ouderbetrokkenheid een gunstig effect heeft op de sociaal-emotionele ontwikkeling, leerresultaten en de cognitieve ontwikkeling van leerlingen. Opvoeding en onderwijs zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders/verzorgers en school. Op school vraagt dit om een open en flexibele instelling van mentoren. Hoe kan ik als mentor de ouders van mijn mentorleerlingen meer betrekken bij het leerproces? Hoe blijf ik als mentor in gesprek met de ouders van mijn mentorleerlingen? Dit zijn vragen die leven onder mentoren in het voorgezet onderwijs. De rol van de mentor is essentieel als het gaat om het vergroten van ouderbetrokkenheid. Lees hieronder wat dit concreet inhoudt voor de rol van een mentor. Contactgegevens van de mentor Als mentor ben je voor je mentorleerlingen en hun ouders/verzorgers het eerste aanspreekpunt. Zorg als mentor ervoor dat de ouders van je mentorleerlingen weten hoe en wanneer ze jou kunnen bereiken. Ben je per e-mail

Mentorleerling motiveren voor de laatste periode van het schooljaar
In het voorgezet onderwijs is de motivatie van leerlingen in de laatste periode van het schooljaar een hot topic. Er zijn altijd leerlingen die niet (meer) gemotiveerd zijn voor school. Door de noodzakelijke coronamaatregelen is het voor leerlingen een extra uitdaging om zichzelf ook nog eens thuis te motiveren voor hun schoolwerk. Voor de mentor is het ook een uitdaging om zijn/haar mentorleerlingen te motiveren voor de laatste periode van het schooljaar. Hoe zorg je als mentor ervoor dat je mentorleerlingen gemotiveerd aan de slag gaan om de laatste periode succesvol af te ronden? Lees onze 5 tips en ga aan de slag. Onderstaande tips worden voor een groot deel gegeven aan de hand van het onderzoek van de VO-raad ‘Zo versterk je de motivatie van leerlingen op school’, het onderzoek van Open Universiteit ‘Leerlingen motiveren: een onderzoek naar de rol van leraren’ en het onderzoek ‘Motivatie om te leren’.

Sociaal-emotionele ontwikkeling en schoolsucces
Scholen spelen een belangrijke rol in de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van jongeren. Onder de sociaal-emotionele ontwikkeling vallen de ontwikkeling van de sociale vaardigheden van een leerling, het vermogen zich in een ander in te leven, het zelfbeeld en zelfvertrouwen, de manier waarop emoties ervaren en gereguleerd worden en het aanpassen aan de omgeving waarin de leerling leeft en leert (Gutman et al, 2003). Ze ontwikkelen deze competenties in allerlei verschillende contexten en één daarvan is de klas. Doordat jongeren veel in aanraking komen met hun docenten en/of mentoren, kunnen docenten of mentoren een grote rol spelen in de sociaal-emotionele ontwikkeling van jongeren. Sociaal-emotionele competenties Er zijn vijf belangrijke sociaal-emotionele competenties te onderscheiden waar docenten en/of mentoren zeker aandacht aan kunnen besteden. Deze vijf competenties kunnen onderverdeeld worden in drie groepen: Ontwikkelingsprogramma’s die gericht zijn op sociaal-emotioneel ontwikkeling blijken wel effect te hebben op de sociaal-emotionele vaardigheden en op schoolsuccessen

Wat heeft een mentor in het VO nodig?
In het voortgezet onderwijs heeft de mentor/studiecoach een belangrijke rol in de zorgstructuur. De mentor/ studiecoach begeleidt leerlingen en is het eerste aanspreekpunt voor ouders en leerlingen. In de praktijk zijn mentoren altijd op zoek naar manieren hoe ze hun rol op de beste manier kunnen invullen. In de onderbouw krijgt een mentor vaak een hele klas onder zijn/haar hoede met veel verschillende typen leerlingen met uiteenlopende achtergronden of problemen. Wat heeft de mentor in het VO dan daarbij nodig? Uit gesprekken die wij hebben gevoerd met verschillende mentoren zijn vijf belangrijke behoeften naar voren gekomen. In deze blog gaan we aandacht besteden aan die vijf belangrijke behoeften die mentoren zelf hebben aangegeven. Tijd Als je een mentorklas toegewezen krijgt, dan zet je je voor 100% in om alle leerlingen op de juiste manier te begeleiden/coachen. Kenmerkend voor het mentoraat is dat elke mentor/coach op zijn/haar eigen manier aan het werk gaat. Dit is vanzelfsprekend, want elke mentor is

De Pomodoro techniek voor je mentorleerlingen
In elke klas zitten wel leerlingen die hun huiswerk niet op tijd af hebben of die moeite hebben met de organisatie van hun schoolwerk. Het gaat vaak om leerlingen die moeite hebben met de executieve functie timemanagement. De vaardigheid timemanagement doet ook een beroep op een aantal andere executieve functies, zoals doelgericht gedrag, taakinitiatie, planning/prioritering, volgehouden aandacht, werkgeheugen en flexibiliteit. Jongeren en timemanagement Voor jongeren is timemanagement best wel lastig. Ze hebben te maken met veel verleidingen, ze moeten snel en veel van taak wisselen en ze moeten hun tijd goed indelen. Het is van belang om niet alleen aan het begin van het schooljaar aandacht te besteden aan timemanagement, maar ook later in het jaar. Blijvende aandacht voor de vaardigheid timemanagement is een must in het onderwijs. De Pomodoro techniek Als het om de vaardigheden volgehouden aandacht, planning/prioritering en timemanagement gaat, dan is de Pomodoro techniek een geschikte methode