Blog

Wat moeten studenten weten over cybercriminaliteit?

Cybercriminaliteit wordt een steeds groter probleem in het onderwijs. Het aantal cyberaanvallen op onderwijsinstellingen en onderzoekssector is explosief gestegen. Elke universiteit, hogeschool (hbo) en mbo-school moet kritisch kijken naar de beveiliging tegen cyberdreigingen. Cybercriminelen richten zich in toenemende mate op studenten. Studenten vormen de zwakke schakel in de cybersecurity en ze zijn kwetsbaar voor social engineering. Aandacht voor de factor mens in informatiebeveiliging is van essentieel belang voor scholen. Denk hierbij aan wat een student moet weten over cyberdreigingen en wat een student kan doen om zichtzelf te beschermen tegen cybercriminaliteit. Een verplichte cyber awarenesstraining voor elke student kan een goede stap zijn. We leven in een wereld waarin cybersecurity onderdeel hoort te zijn van het curriculum. Waarom zijn scholen een aantrekkelijk doelwit voor cybercriminelen? Scholen verwerken een enorme hoeveelheid persoonsgegevens. Gegevens zoals naam, geboortedatum, adres- en contactgegevens van studenten en werknemers, maar ook zaken zoals schoolprestaties, burgerservicenummers, betaalgegevens en

Lees meer

De Gouden Weken voorbij – Wat nu?

De Gouden Weken zijn bij uitstek geschikt om een fundament neer te zetten voor een goede groepsvorming en fijne sfeer. In deze weken heeft de mentor veel invloed op de fases van groepsvorming. Een fase waarin de mentor samen met zijn of haar leerlingen de klassfeer creëert. Maar wat doe je als mentor wanneer de Gouden Weken voor bij zijn? Na de Gouden Weken, meestal met de herfstvakantie in zicht, zitten de leerlingen er vaak heel anders bij in de groep of klas dan aan het begin van het schooljaar. De eerste toetsen worden gemaakt, de rollen in de subgroepjes zijn verdeeld en de omgangsnormen zijn vastgesteld. En nu? Wat kan je als mentor nog meer doen? De Gouden Weken evalueren Groepsvorming gaat verder na de Gouden Weken. Een goede groep vergt onderhoud gedurende het hele jaar. Het is daarom van belang de Gouden Weken met de groep of klas te

Lees meer
afscheidstekst collega

Dag van de Leraar 2022: ga aan de slag met complimenten- en droomkaartjes

Op woensdag 5 oktober 2022 is het weer de Dag van de Leraar. Een dag van erkenning, van waardering voor de leraar maar ook een dag om stil te staan bij de niet al te goede (rechts)positie van de leraar. Elke leraar moet kunnen beschikken over een kwalitatief goede opleiding en aanspraak kunnen maken op voortdurende professionele ontwikkeling. Unesco pleit er ook voor dat de leraar bescherming krijgt in zijn rechten. Laat deze dag niet zomaar voorbijgaan. Zet de leraar in de kijker en bedank hem of haar voor de rol die hij/zij op een gedreven manier en vol enthousiasme dagelijks vervult. Toon op deze mooie dag jouw waardering met een complimentenkaartje voor jouw collega of betrek jouw klas actief bij de toekomst van het lerarenberoep. Complimentenkaart voor de leraar Toon op deze speicale dag jouw waardering met een complimentenkaartje. Waar blinkt jouw collega in uit? En wil je die

Lees meer

De Gouden Weken: Hoe ga je aan de slag met positieve groepsvorming?

De eerste weken na de zomervakantie worden ‘de gouden weken’ genoemd. Na elke vakantie doorloopt een groep bepaalde fasen in het proces van groepsvorming. Je hebt als docent veel invloed op die fasen van groepsvorming. Als je in de eerste weken van het schooljaar voldoende tijd investeert, win je die in de loop van het jaar terug. Tijdens ‘de gouden weken’ wordt de groep gevormd en worden de normen bepaald. Hoe ga je als mentor aan de slag met positieve groepsvorming tijdens ‘de gouden weken’? We geven hierbij tips: Afwisseling tijdens ‘de gouden weken’ Laat leerlingen niet alleen informatie uitwisselen, maar laat ze ook gewoon dingen/activiteiten doen. Voor een positieve groepsvorming is het belangrijk dat leerlingen samen ervaringen opdoen, zodat er een ‘eigen groepsgeschiedenis’ ontstaat. Groepsregels tijdens ‘de gouden weken’ Begin tijdens de eerste activiteiten met het opleggen van basisregels. Gaandeweg in het groepsproces kan je de leerlingen betrekken bij het

Lees meer
sociale media en zelfbeeld van jongeren

Mentor of coach in het VO: wat betekent dat en wat heb je nodig?

Ben jij dit schooljaar (voor het eerst) mentor of coach? In het VO is een mentor of een coach een docent die een groep leerlingen onder zijn of haar hoede neemt en de leerlingen begeleidt en adviseert waar dit nodig is. De mentor of coach ondersteunt leerlingen steeds meer eigenaar te worden van hun leerproces. Je bent als mentor of coach de spil in het begeleidingsproces van leerlingen. Het is dan ook belangrijk om je goed voor te bereiden op deze belangrijke en veelzijdige taak. Je moet niet alleen het leerproces van je leerlingen nauw in de gaten houden, maar je moet ook gesprekken voeren met ouders, het sociale klimaat in de klas bevorderen, enzovoorts. In dit artikel geven we praktische tips voor iedereen die al mentor is of dat komend schooljaar gaat worden. De rol van een mentor in het VO: wat houdt dat precies in? Je hebt als mentor echt een andere rol dan als

Lees meer
studievaardigheden in de bovenbouw van het VO

Hoe ga jij schoolbreed aan de slag met effectieve leerstrategieën?

Hoe kun je schoolbreed aan de slag met effectieve leerstrategieën? Hoe behaal je leerwinst met leerstrategieën? Deze vragen kom je op elke school wel tegen. Voor veel leerlingen in het vo is zelfstandig en effectief leren een uitdaging. Leerlingen stromen uit het basisonderwijs met zeer verschillende beheersingsniveaus van studievaardigheden en sociale vaardigheden het voortgezet onderwijs binnen. Echter laat de praktijk zien dat er verschillen zijn in leerlingbegeleiding. Niet elke mentor of coach besteedt evenveel aandacht aan leerstrategieën. Met een training leerstrategieën veel leerwinst behaald kan worden. Schoolbrede aandacht voor effectieve leerstrategieën mag daarom niet ontbreken in het VO. Hoe zorg je voor een vaste basis van kennis en vaardigheden voor álle leerlingen van je school? Waarom zijn leerstrategieën zo belangrijk? In het eindadvies van Ons Onderwijs2032 is veel aandacht voor vakoverstijgende vaardigheden (Bureau Platform Onderwijs 2032, 2016). Binnen deze vakoverstijgende vaardigheden is er veel aandacht voor leerstrategieën. Een leerstrategie is

Lees meer

Burgerschap in het VO: Hoe ga jij het burgerschapsonderwijs vormgeven?

Werken aan burgerschap in het VO dat aansluit bij de normen en waarden van de leerling én die van de school. Hoe pak je dat aan? Het is meer dan de klassieke thema’s zoals democratie en verkiezingen. Het gaat ook over identiteitsvorming, verbondenheid met elkaar en de onderzoekende en reflectieve houding van de leerling. In het voortgezet onderwijs wordt vooral in de vakken Geschiedenis en Maatschappijleer veel aandacht besteed aan burgerschapsonderwijs, maar er is nog meer mogelijk. Wat voor burgerschap streeft jouw team na? Waarin kunnen jullie nog groeien? Hoe breng je het burgerschapsonderwijs op niveau? Burgerschap en actualiteit Burgerschap in het VO gaat niet alleen over Nederland, maar ook over de hele wereld. Werk via actualiteit aan activerende burgerschapslessen. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat leerlingen lessen meer waarderen als daarin gewerkt wordt met de actualiteit. Surf samen met je leerlingen naar een nieuwswebsite of kijk samen terug naar

Lees meer

Tips voor docenten om pesten aan te pakken

Het is belangrijk dat docenten pesten serieus nemen. Met hun gedrag kunnen ze een voorbeeldfunctie vervullen op school. Er is een grote variatie in de mate waarin docenten ingrijpen in pesten. Dit geldt ook voor hoe effectief ze daarin zijn, en in hoeverre ze anti-pest lessen uitvoeren (Kochenderfer-Ladd & Pelletier, 2008; Yoon & Kerber, 2003). In dit artikel vind je tips voor docenten om pesten aan te pakken en te voorkomen. Herken de signalen van pesten (leerling staat meestal alleen, heeft geen of weinig vrienden in klas, is regelmatig te zien in de buurt van docenten, blijft over bij het kiezen van teams). De leerling is vaak het doelwit van grappen, wordt gecommandeerd, wordt geprovoceerd en raakt op die manier betrokken bij conflicten en ruzies, zoekt regelmatig zijn of haar spullen, vindt het moeilijk zich voor de klas te uiten, lijkt onzeker, angstig, verdrietig, is stil, haalt slechtere cijfers. Wacht

Lees meer

De beginnende mentor in het voortgezet onderwijs

Yvonne wordt komend schooljaar mentor van een brugklas. Dat heeft ze net te horen gekregen van haar leidinggevende. Ze weet niet zo goed wat ze met deze benoeming moet. Haar leidinggevende gaf in hetzelfde gesprek aan dat in principe elke docent in het VO ook mentor moet kunnen zijn. Als docent moet je voldoen aan de eisen voor bekwaamheid. Yvonne begrijpt dit wel en heeft wel zin deze nieuwe uitdaging, maar het is wel spannend. Hoe moet ze als beginnende mentor deze sleutelrol vervullen? Wat wordt er van haar als mentor verwacht? Elke beginnende mentor zal zich enigszins herkennen in de onzekerheid van Yvonne. Je hebt te maken met verschillende partijen zoals leerlingen, ouders, collega’s en je leidinggevende. In dit artikel vind je meer informatie over de rollen en taken van een mentor in het voorgezet onderwijs en over de mentorvaardigheden waarover een mentor moet beschikken. De rollen en taken

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.