Blog

Pesten in de bovenbouw van het vo

Pesten in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs wordt vaak onderschat, maar het is een serieus probleem

Pesten stopt niet vanzelf na de onderbouw en blijft ook een groot probleem onder bovenbouwleerlingen in het vo. Ook in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs komt het vaak voor. Onderzoek van de Universiteit Utrecht uit 2022 toont aan dat 10 tot 15% van de bovenbouwleerlingen structureel wordt gepest. Dit gebeurt zowel fysiek als online. Queenbee en groepsdruk In veel klassen heerst een sociale hiërarchie, waarin bepaalde leerlingen domineren en anderen onder druk zetten om zich aan te passen. Een zogenaamde ‘queenbee’ bepaalt wie erbij hoort en wie niet. Dit gebeurt vaak door subtiele manipulatie en sociale uitsluiting. Het komt vooral voor in meidengroepen. De queenbee manipuleert anderen en gebruikt subtiele vormen van uitsluiting. Haar slachtoffers worden buitengesloten, bespot of genegeerd. Dergelijk gedrag kan leiden tot langdurige psychische klachten, waaronder stress, onzekerheid en sociale isolatie. Tip voor docenten: Let goed op subtiele vormen van uitsluiting binnen meidengroepen. Stimuleer een positieve

Lees meer
mentor en Slim Studeren VO

Praktijkvoorbeelden: Maak mentorlessen en LOB-lessen effectiever en persoonlijker met Slim Studeren VO!

Mentoren en docenten zetten Slim Studeren VO op verschillende manieren in om hun leerlingen te begeleiden. Zij merken direct effect op de zelfstandigheid en motivatie van leerlingen. Dit zijn een paar voorbeelden uit de praktijk: Mentorlessen zonder lesuitval Een mentor gebruikt Slim Studeren VO, zodat leerlingen zelfstandig aan de slag gaan terwijl hij individuele gesprekken voert. De klas blijft productief en leerlingen werken door aan studievaardigheden en sociale vaardigheden. Effectief omgaan met pesten Een docent Nederlands laat leerlingen praktijkvoorbeelden analyseren en oplossingen bedenken. Dit stimuleert bewustwording en zorgt voor diepere gesprekken over pestgedrag. Betere planning en minder uitstelgedrag Een mentor leert leerlingen plannen aan de hand van de Pomodoro-techniek. Hierdoor werken ze efficiënter aan hun taken en kunnen ze steeds beter omgaan met hun uitstelgedrag. Gepersonaliseerde loopbaanoriëntatie (LOB) Decanen en mentoren laten hun leerlingen zelfstandig beroepskeuzetests en LOB-opdrachten maken. Dit maakt de loopbaanoriëntatie concreet en toepasbaar. Daarnaast werken ze met

Lees meer
Effectieve mentorlessen in het VO

Effectieve mentorlessen in het VO – Zo haal je het maximale eruit

Mentoren en coaches vervullen een belangrijke ondersteunende rol in het voortgezet onderwijs (VO). Ze begeleiden leerlingen, ondersteunen ouders en onderhouden contact met het management. Daarnaast motiveren ze, coachen ze en helpen ze bij studiekeuzes. Tegelijkertijd houden ze nog veel meer ballen in de lucht. Vooral individuele gesprekken voeren met leerlingen is een belangrijke, maar tijdrovende taak. Hoe haal je het maximale uit je mentorlessen? Wat doet de klas, terwijl de mentor of coach met een leerling in gesprek is? Krijgen de leerlingen lesuitval of kunnen ze zelfstandig aan de slag met studievaardigheden, mediawijsheid of loopbaanoriëntatie (LOB)? Een efficiënte aanpak met Slim Studeren VO Mentoren en coaches willen praktisch en effectief lesmateriaal dat hen ontzorgt. Slim Studeren VO biedt een all-in-one modulair programma met thema’s die waardevol en noodzakelijk zijn voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. Denk aan studievaardigheden, sociale vaardigheden, mediawijsheid, privacy, burgerschap en LOB. Deze methode is breed en

Lees meer
Tips voor leerlingen om hun online privacy te beschermenpubers

Tips om pubers te helpen bij uitstelgedrag en motivatieproblemen: Handvatten voor docenten

Uitstelgedrag en motivatieproblemen zijn veelvoorkomende uitdagingen bij pubers. Hun brein is nog in ontwikkeling, waardoor plannen, organiseren en doorzetten soms lastig is. Als docent speel je een belangrijke rol in het begeleiden van leerlingen bij hun leerproces. Hier zijn enkele praktische tips, aangevuld met concrete voorbeelden, om pubers te helpen beter om te gaan met motivatieproblemen en uitstelgedrag. Stel duidelijke en haalbare doelen Leerlingen stellen taken vaak uit, omdat ze vaak schrikken van de hoeveelheid werk. Help hen om grote opdrachten op te splitsen in kleinere, behapbare stappen. Voorbeeld: In plaats van “Schrijf een werkstuk over klimaatverandering”, kun je samen een plan maken met deelstappen zoals: “Kies een specifiek onderwerp”, “Zoek drie betrouwbare bronnen”, “Schrijf een inleiding”, enzovoort. Maak verwachtingen helder Vaak stellen pubers taken uit, omdat ze niet precies weten wat er van hen wordt verwacht. Zorg ervoor dat opdrachten en deadlines duidelijk zijn geformuleerd. Voorbeeld: Gebruik een visuele

Lees meer
Tips voor leerlingen om hun online privacy te beschermenpubers

Zo kunnen jouw leerlingen hun online privacy beschermen: Praktische Tips

28 januari, op de Europese Dag van Privacy 2025, is het een goed moment om stil te staan bij de online privacy van jouw leerlingen. Leerlingen brengen veel tijd door op internet. Of het nu gaat om sociale media, online huiswerkplatforms of gamen: hun gegevens zijn waardevol. Daarom is het belangrijk om te weten hoe ze hun online privacy kunnen beschermen. Hieronder geven we praktische tips waarmee ze direct aan de slag kunnen. Gebruik sterke en unieke wachtwoorden Een sterk wachtwoord is je eerste verdedigingslinie. Kies altijd een wachtwoord dat lastig te raden is. Gebruik een combinatie van hoofdletters, kleine letters, cijfers en speciale tekens. Vermijd eenvoudige wachtwoorden zoals ‘123456’ of je eigen naam. Tip: gebruik een wachtwoordmanager om je wachtwoorden veilig op te slaan en unieke wachtwoorden te creëren. Wees voorzichtig met wat je online deelt Vraag jezelf altijd af: “Wil ik dat iedereen dit weet?” Vermijd het delen

Lees meer
voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo

Betere voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo is hard nodig

De overstap van het vmbo naar het mbo verloopt vaak stroef. Onderzoek toont aan dat veel leerlingen onvoldoende voorbereid zijn op de nieuwe verwachtingen en verantwoordelijkheden. Dit leidt tot een hoger uitvalpercentage en onnodige vertragingen in de leerroute. Hoe kan dit beter? In deze blog bespreken we oplossingen, recente inzichten en concrete verbeterpunten. Problemen bij de overgang Veel vmbo-leerlingen ervaren de overgang naar het mbo als een sprong in het diepe. Volgens een rapport van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA, 2023) is 30% van de mbo-studenten in het eerste jaar ontevreden over hun keuze of heeft moeite met het nieuwe niveau van zelfstandigheid. Dit heeft grote gevolgen: jaarlijks stopt bijna 20% van de mbo-studenten voortijdig met hun opleiding. Belangrijke oorzaken zijn: Onvoldoende voorbereiding op beroepsspecifieke vaardigheden. Weinig kennis over wat een mbo-opleiding inhoudt. Gebrek aan zelfregulatievaardigheden, zoals plannen en zelfstandig werken. De cijfers maken duidelijk dat verandering nodig

Lees meer
VO-scholen en sociale vaardigheden

Waarom VO-scholen meer aandacht moeten besteden aan het aanleren van sociaal gedrag

Scholen besteden veel tijd aan vakken zoals rekenen, taal en wetenschap. Maar sociale vaardigheden? Die krijgen vaak te weinig aandacht. Dit moet veranderen. Leerlingen hebben niet alleen kennis nodig. Ze moeten ook leren hoe ze goed met anderen kunnen omgaan. Hier lees je waarom sociale vaardigheden op VO-scholen onmisbaar zijn. Succesvol in het leven na school Een diploma opent deuren, maar zonder sociale vaardigheden blijven veel deuren dicht. Werkgevers zoeken mensen die kunnen samenwerken, communiceren en problemen oplossen. Ook privé zijn vaardigheden zoals empathie en conflicthantering belangrijk. Als scholen hierop inzetten, bereiden ze leerlingen écht voor op de toekomst. Onderzoek van het SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau, 2022) laat zien dat sociale vaardigheden cruciaal zijn voor werk en welzijn. Betere sfeer in de klas Leerlingen die respectvol met elkaar omgaan, zorgen voor een prettige klas. Pesten en conflicten nemen af. Dit schept een veilige omgeving. In zo’n omgeving durven leerlingen

Lees meer
mentor en loopbaanoriëntatie

Hoe kan een mentor zijn/ haar leerlingen helpen met loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)?

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) is belangrijk. Het helpt leerlingen bij keuzes voor hun toekomst. Onderzoek toont aan dat goede begeleiding de kans vergroot dat leerlingen een passende studie of baan vinden (Kuijpers & Meijers, 2012). Een mentor speelt hierin een grote rol. Maar hoe kan je als mentor dit goed doen? Creëer een veilige omgeving Zorg dat leerlingen zich vrij voelen. Dit bevordert open communicatie en vertrouwen. Uit studies blijkt dat een goede mentor-leerlingrelatie cruciaal is voor effectief LOB. Voer persoonlijke gesprekken, luister actief en toon begrip. Als leerlingen zich gehoord voelen, delen ze meer. Zo krijg je beter inzicht in hun behoeften en dromen.   Stimuleer zelfreflectie Help leerlingen om zichzelf te begrijpen. Door zelfreflectie maken leerlingen bewuste keuzes. Dit kan met eenvoudige oefeningen: Bespreek sterke en zwakke punten. Bekijk interesses en hobby’s. Evalueer wat ze geleerd hebben van ervaringen. Kuijpers en Meijers (2012) benadrukken dat reflectie helpt bij

Lees meer
mentormethode kiezen

Hoe kies je als mentor de juiste mentormethode?

Als mentor speel je een belangrijke rol in de ontwikkeling en begeleiding van je leerlingen. Je bent niet alleen een luisterend oor, maar ook een gids die hen helpt groeien op het gebied van studievaardigheden, sociaal-emotionele vaardigheden en loopbaanoriëntatie (LOB). Het kiezen van de juiste mentormethode is daarbij essentieel. Maar hoe weet je welke methode het beste past bij jouw leerlingen en jouw manier van werken? In deze blog bespreken we de belangrijkste aandachtspunten en onderdelen die niet mogen ontbreken in een effectieve mentormethode. De behoeften van je leerlingen in kaart brengen Elke groep leerlingen is anders en de behoeften kunnen sterk variëren afhankelijk van hun leeftijd, niveau en persoonlijke achtergronden. Voordat je een methode kiest, is het belangrijk om te onderzoeken: Hoe staat het met hun studievaardigheden? Hebben ze ondersteuning nodig op sociaal-emotioneel vlak? In hoeverre zijn ze al bezig met loopbaanoriëntatie? Een goede analyse van deze behoeften vormt

Lees meer

Start het schooljaar sterk met het Gouden Weken Pakket!

Bevorder positieve groepsvorming vanaf dag één met dit wetenschappelijk onderbouwde pakket.